کتاب «استراتژی سه قلک» به قلم ران لیبر به والدین آموزش می‌دهد چه زمانی پول جیبی دادن را آغاز کنند.

کتاب «استراتژی سه قلک» به قلم ران لیبر با ترجمه ریحانه کربلایی با موضوع تربیت فرزندان نسبت به مدیریت پول جیبی‌شان به تازگی چاپ اولش از سوی انتشارات مهرستان روانه بازار شده است.

از سرفصل‌های کتاب می‌توان به عناوینی همچون چرا صحبت کردن درباره پول مهم است؟ چگونه گفتگو درباره پول را شروع کنیم؟ گفتگو درباره پول جیبی، آموزش هوشمندانه‌ترین راه برای یاددادن خرج کردن پول به کودکان، سنت‌های خانوادگی: خرید از فروشگاه‌های ارزان، آیا ما بچه‌های مادی تربیت می‌کنیم؟ چگونه درباره هدیه دادن و بخشیدن پول با فرزندمان صحبت کنیم، چرا بچه‌ها باید کار کنند، خوش‌شانس‌ترین و چقدر کافی است؟ اشاره کرد. 

نویسنده در مقدمه کتاب نوشته: «هدف این کتاب صحبت کردن درباره مدیریت پول در خانواده‌ها، مدارس و جوامع ماست؛ اما آنچه در این کتاب گفته می‌شود نه اولین‌بار است که گفته شده و نه آخرین بار است که درباره این موضوع صحبت می‌شود. من به صورت پیش‌فرض می‌دانم که بیشتر خوانندگان این کتاب باتوجه به نکات و ایده‌های این اثر می‌توانند برداشت موثر و بهره کارآمدی از این کتاب داشته باشند که هم شامل خانواده‌هایی با درآمد خانواریِ بیش از ۵۰ هزار دلار یا بیشتر می‌شود، هم خانواده‌هایی که میلیون‌ها دلار در اختیار دارند و هم خانواده‌هایی که درآمد کمتری دارند.

در بخشی از کتاب «استراتژی سه قلک» می‌خوانیم: «از کی پول‌توجیبی دادن را شروع کنیم؟ تا کلاس اول، دیرترین زمانی است که می‌توان این کار را شروع کرد؛ در حالی که زودتر شروع‌کردن نیز هیچ ضرری ندارد. اگر کودکی، شمردن و حساب‌کردن را بلد باشد و سؤالاتی دربارۀ هزینۀ اقلام خریداری‌شده یا اینکه پول چطور در می‌آید یا مواردی از این دست بپرسد، وقت آن رسیده که شروع کنیم. همچنین کودکانی که عقلشان رسیده که چطور خون والدینشان را به جوش بیاورند، به این مرحله رسیده‌اند. حتی اگر به نظر برسد که بچه‌ها دربارۀ پول بی‌توجه هستند، اما قدرت تشخیص این را دارند که مبلغ پول‌توجیبی‌های جمع‌شده به‌مرور زیاد می‌شود. گام بعدی این است که بفهمیم کودک هر هفته چه مقدار پول‌توجیبی باید بگیرد ... پس از درنظرگرفتن مبلغی، به سیستم پیگیری و پس‌انداز پول نیاز داریم. در خانوادۀ من، ما پول‌توجیبی را به سه قلک مجزا تقسیم می‌کنیم: یکی برای خرج، یکی برای ...».

در پشت جلد کتاب آمده: «چقدر درباره پول با فرزندانمان صحبت می‌کنیم؟ اصلاً چقدر نیاز می‌دانیم در اینباره با آنها حرف بزنیم؟ پول یکی از رکن‌های اساسی زندگی، در جهان امروز ماست. تصور اشتباه بسیاری از والدین این است که پول را فقط برای رفع نیاز می‌بینند؛ از این‌رو بی‌رویه در اختیار فرزندان می‌گذارند. این تامین مالی بی‌نظارت، فرزندان ما را در مدیریت اقتصادی دچار چالش می‌کند و باعث می‌شود نازپرورده و لوس بارآیند و توقع داشته باشند دیگران نیاز‌های مالی آنها را رفع کنند. 

همچنین، پولشان را بی‌رویه خرج می‌کنند و مدیریت سرمایه یاد نمی‌گیرند. ما باید با فرزندانمان درباره پول و مدیریت آن صحبت کنیم و یادشان بدهیم برای مدیریت پول برنامه‌ریزی کنند. باید بدانند چقدرش را خرج کنند و چقدرش را ببخشند و چقدرش را سرمایه‌گذاری کنند».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار